Teknikaliteter
Risografi är en förhållandevis billig tryckmetod, med ibland oväntade resultat. Här kan du läsa mer om hur risografi går till och hur du ska göra för att förbereda din tryckfil. Om du inte vill ha hjälp av oss.
Vad är riso?
Risografi är en teknologi som liksom screentryck använder shabloner och dekorfärger och som ger mycket klara, rena färger. Själva risografen liknar en kopiator, och det är också som sådan den först användes: för att göra billiga, ofta enfärgade tryck som stenciler och utskick. Idag har risografi blivit mycket populärt för att det går att göra billigt, färgstarkt tryck, med en hantverkskänsla. Från ett digitalt original görs en master per färg (en utskrift på rispapper av enbart det i bilden som ska tryckas med den färgen). Mastern placeras på en färgtrumma i maskinen, och när pappret trycks får det sin första färg. För varje färg en vill trycka görs en ny master och pappret skickas återigen genom maskinen. Eftersom tryckmetoden ursprungligen inte är gjord för att trycka i många färger, uppstår nästan alltid ett misspass mellan färgerna. Även om det går att justera tills att det blir minimalt, är det ofta på detta misspass som det går att känna igen risografi. Det tillför ofta en sorts ”själ” till trycken, där inget är exakt likt det andra.
Bild: © Jonas Esteban Isfält
Färger
På Fuzzy Logic Press har vi vanligen 9 färger inne, och vi kan beställa in andra färger med lite längre varsel. Som standard har vi: svart, matt guld, gul, röd, vinröd, mörkturkos, neonrosa och mellanblå. Färgerna kan blandas genom att bilden rastreras, eller så kan du trycka rena färger.
Raster
För att överföra din bild till mastrar, rastreras varje färg för sig. Ett raster är uppbyggt av färgprickar som varierar i storlek/antal beroende på färgens mättnad. Det finns olika sätt som prickarna är utspridda, standard eller stokastiskt. De ger olika resultat och lämpar sig för olika typer av bilder. Läs mer under Gör i ordning din fil eller fråga oss så hjälper vi dig.
Bild: © Jonas Esteban Isfält
Yellow risoink
papper
Till risografi behövs obestruket papper, för att bläcket ska sugas in i pappret och inte kladda. Vi har som standard pappret Nautilus (som är gjort av 100 % returfibrer) och Scandia. Vi kan ta in andra papper på begäran. Du får också gärna ta med eget papper om du vill.
Bild: © Jonas Esteban Isfält
format
När du trycker med en risograf kan du aldrig få en utfallande bild. Detta beror på hur maskinen är konstruerad. Däremot kan vi skära ner trycket efteråt så att bilden täcker hela bildytan).
Våra risografer trycker på A3 (29,7 x 42 cm) och A3+(32,9 x 48,3 cm).
Tänk på att alltid försöka fylla ut arket. Ju mindre format desto fler sidor ryms på ett A3 ark. Då blir trycket som mest ekonomiskt och miljövänligt.
Vi kan ”förlänga” arket på olika sätt och då kommer det med veck. Det är mer tidskrävande men blir också väldigt fint, om du till exempel vill trycka en större affisch.
efterbehandling
Vi har möjlighet att göra flera olika efterbehandlingar: bigning, limbindning, häftning, spiralbindning, wire'o och trådbindning. Vi skär också ner pappret till det format du önskar.
Litet ekologiskt avtryck
Risografi är en förhållandevis miljövänlig tryckmetod. Färgen vi använder är bläck som tillverkas av riskliolja. Riskliolja är förnybart och är en naturlig biprodukt vid framställning av ris. Och restprodukterna vid framställning av riskliolja används som djurfoder och gödning. Det material som används till mastrar är tillverkat av rispapper och är alltså återvinningsbart. Risografen/-erna vi har på Fuzzy Logic Press drar mindre ström än vanliga kopieringsmaskiner. Till risografi används obestruket papper, så vi slipper kemikalierna i besrykningen. Vi trycker gärna på returpapper som Cyclus som är miljömärkt med FSC®. Du har alltid valet att be oss ta in ett miljövänligt papper ifall vi inte skulle ha något inne för tillfället.Vid leverans inom Stockholm kommer vi också allra helst med er beställning på cykel :-)
Bild: © Fette Sans

tänk på att

  • Med risografi kan man inte trycka utfallande, utan måste i så fall skära ner i efterhand.
  • Risografen trycker alltid med visst misspass och olika färgmättnad genom en upplaga. Det kan vara minimalt, men är viktigt att veta om. Andra tryckmetoder ger mer exakt resultat.
  • A3+ är största pappersformatet, om man inte gör en speciallösning.
  • Pappret ska vara obestruket.
  • Ska du trycka fler än 2 färger behöver du räkna in torktid (ca 12 h) innan nästa färg kan tryckas. Var alltså ute i god tid om du vill använda många färger.
  • Det blir lätt rullmärken längsmed mitten av pappret. Om möjligt, undvik därför mycket färg där.
  • Intensiv färg (över 100% i bläckmängd) ger ett tryck som lätt kladdar. Något mindre bläckmängd brukare ge ett renare resultat.
  • Eventuell färg på fel plats tas lätt bort med ett vanligt suddgummi.
På trycket här intill kan man se rullmärken längs med mitten på bilden. Bild: © Jonas Esteban Isfält.

Gör i ordning din tryckfil

För att vi ska kunna trycka din fil behöver du göra i ordning den åt oss. Här nedan finns instruktioner för ett par metoder som du kan använda. Om du har svårt att få till det, så hör av dig. Vi guidar gärna via e-post eller telefon. Du kan också skicka din originalfil oseparerad till oss, så gör vi jobbet. För det tar vi en avgift.

Öppna ett valfritt bildbehandlingsprogram, till exempel photoshop eller illustrator.

A. Lagergruppsmodellen

Denna modell passar bäst om du har en bild som redan är uppbyggd i lager. Hör av dig så skickar vi över ett digitalt malldokument.

  1. Öppna din bild ett valfritt bildbehandlingsprogram, till exempel photoshop eller illustrator. Ge den en titel  som innehåller ditt namn och bildens format.
  2. Skapa ett lager (eller lagermapp) för varje färg du vill använda. Döp lagret (eller mappen) till den färg du vill trycka det med. Se tillgängliga färger här
  3. Placera in lagren under respektive färg.
  4. Generellt behöver du lägga på ett justeringslager som ökar kontrasten för varje lagergrupp.
  5. Skicka filen till oss. Obs, har du länkade objekt i filen, se till att packa med dem också.
Bild: © Astrid Anundi Kaneberg

B. Kanalmodellen

Denna modell passar bäst om du har en rastrerad bild med flera färger i samma lager.

  1. Öppna din bild i photoshop eller motsvarande. Ge den en titel  som innehåller ditt namn och bildens format.
  2. Du kommer att utnyttja bildens färgkanaler för att göra en separation. Konvertera bilden till CMYK.
  3. Hur många färger ska du använda? Använder du färre än fyra behöver du låta flera kanaler tryckas med samma färg.
    Gå in i panelen "kanaler". Testa vad som händer när du klickar ur alla färgkanaler utom en? Klicka i en kanal till, kan de två tryckas med samma färg? Eller finns det andra kanaler som fungerar bättre att läggas ihop? Till exempel fungerar det ofta att lägga ihop cyan och svart, eller cyan och rött.
    Vill du trycka med enbart 2 färger brukar det vara enklast att konvertera bilden till duplex (duotone).
    Du kan lägga till ytterligare kanaler om du vill trycka med fler än 4 färger.
  4. Markera allt (kommando eller ctrl + A) på en av kanalerna (eller på de två som du ska lägga ihop). Kopiera (kommando eller ctrl + C) och skapa en ny kanal där du klistrar in.  
  5. Döp kanalen till den färg du vill att vi trycker med. Se tillgängliga färger här. (vill du själv se resultatet ger du själv kanalen den kulör du önskar) Här nedan ser du varje tryckfärgs pantonevärde.
  6. Skicka bilden till oss.
Bild: © Jonas Esteban Isfält